Oświetlenie sklepowe, które przyciąga klientów i poprawia nastrój pracownikom

Sklep, który chce odnieść sukces musi dbać o komfort pracowników i klientów, a także prawidłową ekspozycję produktów. Nic dziwnego więc, że bardzo istotne jest w nim zainstalowanie prawidłowego oświetlenia. Zachęcamy do zapoznania się z opisanymi poniżej najważniejszymi aspektami, które trzeba wziąć pod uwagę, gdy próbuje się osiągnąć ten cel.

Parametry oświetlenia

Podstawową wskazówką, jeśli chodzi o instalację oświetlenia w obiekcie handlowym to parametry, które muszą być przez nie spełnione. I tak:

  • natężenie światła powinno wynosić od 500 do 1000 luxów
  • wskaźnik oddawania barw (Ra) według najnowszych norm (PN-EN 12464-1) powinno wynosić conajmniej 80, ponieważ oświetlenie cechujące się niższym wskaźnikiem nie zapewnia właściwego komfortu pracownikom oraz klientom, a także sprawia, że towar nie prezentuje sięzbyt zachęcająco

Spełnienie powyższych parametrów na pewno sprawi, że sklep będzie miejscem, w którym przebywa się z przyjemnością niezależnie od pory dnia.

Planowanie przestrzenne

Właściwe zainstalowanie oświetlenia do obiektu handlowego wymaga umiejętności planowania przestrzennego. Oświetlenie ma przede wszystkim eksponować dostępne w sklepie produkty, co oznacza iż powinno być rozmieszczone według układu towaru. Oświetlenie trzeba dostosować do:

  • wielkości sklepu
  • charakteru sklepu
  • rodzaju sufitu
  • wysokości sufitu

Łatwo się domyślić, że zupełnie inne oświetlenie będzie użyte w supermarkecie, a inne w małej piekarni. Niezależnie od rodzaju sklepu, oświetlenie musi przede wszystkim wspomagać ekspozycję towaru.

Elementem planowania przestrzennego jest również zadbanie o to, by wszystkie części sklepu były równomiernie oświetlone. Powody występowania tego zjawiska to:

  • projekty oświetlenia, które nie uwzględniają mebli oraz rozmieszczenia ekspozycji
  • infrastruktura HVAC, która zakłóca rozmieszczenie opraw wpuszczanych w sufit

Bardzo dobrym pomysłem jest zamówienie profesjonalnego audytu, który pomoże stwierdzić, które części sklepu potrzebują większej ilości światła i wskaże najbardziej efektywne rozwiązanie problemu.

Odpowiednie dobranie temperatury światła

Jeśli chodzi o prawidłową ekspozycję towaru, temperatura światła ma kluczowe znaczenie. By prezentować się atrakcyjnie dla klientów, każdy rodzaj towaru wymaga nieco innej temperatury światła. I tak mięso i wędliny powinny być oświetlane światłem o odcieniu różowym, sery twarde światłem o odcieniu żółtym, nabiał światłem białym, ryby i owoce morze światłem z odcieniem niebieskim, a ubrania światłem neutralnym. W ten sposób umożliwia się klientom dokładne obejrzenie produktów, a zarazem jak najbardziej wysuwa się na wierzch ich wizualną atrakcyjność.

Oświetlenie kluczowe dla sukcesu sklepu

Prawidłowe oświetlenie w sklepie sprawia, że klienci i pracownicy dobrze czują się w sklepie i łatwo jest się im po nim poruszać, a produkty przyciągają wzrok klientów. Warto więc zastosować przytoczone powyżej wskazówki, by uczynić swój sklep szczególnie atrakcyjnym miejscem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *